Bolesti v hrudnej chrbtici

Aký je charakter bolesti?

Bolesť je tupá a vŕtavá, často pálivá, nárazovo vás pichá pod lopatkami.

Čo vás bolí?

Predovšetkým kÍbové spojenIa medzi rebrami a výbežkami stavcov, čiže boky chrbta. Taktiež spoje rebrovej kosti s prsnou, najmä ak sa hrbíte a tlačíte na ne. Niekedy vás boli. ted priveľmi namáhate chrbtové svalstvo.

Kedy sa bolesť prejavuje?

Pri dlhom sedení, ale aj pri pohybe, ak sa napríklad prehnane ukloníme alebo otočíte trupom. Bolief môže aj jedna strana. Ak stláčate hrudný kôš, bolesf sa zväčšuje. Zhrbené držanie tela spôsobuje, že vás bolí celý chrbát; ak sa ráno ponaťahujete. bolesf sa zmierni.

Čo vyvoláva bolesť?

Blokáda, malé posuny v kÍbovom spojení medzi rebrami a výbežkami stavca. Zhrbenie, lebo vtedy sa vám kŕčovite napínajú a unavia svaly. Pri plochom chrbte sa vám zasa stláča chrbtica.

Ako reaguje telo na bolesť?

Telo sa bráni väčšinou nesprávnym držaním. To spôsobuje. že sa ešte väčšmi zaguľatí hrudník. Svaly stvrdnú a v svalovine sa tvoria bolestivé uzliny (myogelózy). Pri kyfóze sa rýchle unaví natiahnuté svalstvo. Pri plochom chrbte vznikajú kŕče medzi lopatkami.

Základné pravidlá:

  • Kontrolujte a ustavične upravujte držanie tela, najmä keď sedíte. Často si kontroluj te držanie v zrkadle .
  • Ustavične sa usilujte uvoľniť napätie v chrbte ležaním plocho na zemi. Nohy široko rozkročte a ruky položte šikmo hore. Môžete si preložiť nohu cez nohu. Pod hlavou majte len plochý vankúš.
  • Posteľ má mať tvrdú a pevnú podložku a jednostaj sa na lôžku vystierajte.
  • Takisto často ležte aj na bruchu, napríklad cez dovolenku v lete na slnku.
  • Všetky pracovné miesta si upravte tak, aby pracovné plochy boli primerane vysoko. Radšej nech sú vyššie ako nižšie.
  • Všetky stoličky musia mať operadlo v takej výške, aby podopieralo kríže a panvu. Nevhodné sú leňošky s vysokým operadlom, ktoré tlačí hlavu dopredu.

Ako si môžete pomôcť

  • Ak máte plochý chrbát, robte veľa pohybov, ktorými zaťažujete chrbticu. Tancujte, pestujte džezgymnastiku, hrať loptové hry, ako sú bedminton, tenis. Plávanie, najmä kraul.
  • Aj pri okrúhlom chrbte je dôležité plávať (prsia alebo kraul). Mali by sme plávať pravidelne a na výdrž.
  • Pri všetkých statických bolestiach chrbta cvičiť cviky zamerané na odstránenie týchto porúch. Cvičiť v skupine je zábavnejšie, čo zase podporuje vytrvalosť.
  • Cvičiť strečing počas celého dňa, napríklad postaviť sa k stene a pritlačiť k nej plecia, alebo keď sedíme, často sa oprieť dozadu na operadlo. Cviky sú ešte výraznejšie, keď si ruky podoprieme v bok a lakťami sa oprieme o operadlo. Tak posilňujeme svaly medzi lopatkami. * Cvičiť jogu - mobilizujte chrbticu, naťahuovať hrudné svalstvo, čo prispieva k vystretiu panvy a rovnému držaniu tropu.
  • Na uvoľnenie svalstva sú dobré kúpele s bylinkovými prísadami.
  • Aktívnou gymnastikou a dýchacími cvikmi na uvoľnenie napätia v hrudnom koši, masážou celého tkaniva, teplom (rašelinovými a bahennými zábalmi, nahrievaním, masážami liečivými olejmi).
  • Akupunkpresúrou jednotlivých aktívnych bodov pre bolesti v hrudnej chrbtici