Ochorenia, choroby a ich alternatívna liečba

Bolesti šije, ramien, pliec a horných končatín

Pri ischiase (zápale sedacieho nervu) bolesti vyžarujú do jednej alebo oboch nôh.

Aký je charakter bolesti?

Bolesť je často pálivá, s pocitom napätia, vŕtavá, s jednotlivými intervalmi pichania.

Čo vás bolí?

Svalstvo šije, niekedy len na jednej strane. Často nad lopatka­mi, asi v mieste, kam až dočiahnete rukou. Bolí vás predovšet­kým svalstvo hornej polovice pliec. Svalstvo ramien je citlivé na dotyk alebo bolesť vystrel'uje až do rúk, ktoré niekedy tŕpnu. Ak predkloníte hlavu, môže vás bolieť aj posledný krčný stavec. Viete si ho nahmatať.

Kedy sa bolesť prejavuje?

V ktorúkoľvek dennú i nočnú hodinu, ale častejšie cez deň. V noci podl'a polohy v spánku, najmä hlavy. Bolesť môže naštartovať ráno. Často závisí od držania tela: keď dlho sedíte, je bolesť intenzívnejšia, pri pohybe predovšetkým plecami je slabšia.

Čo vyvoláva bolesť?

Zvýšené napätie svalstva. Šijové svalstvo stuhne. Vytvárajú sa uzlovité zhrubnutia (myogelózy), ktoré možno nahmatať a sú na dotyk vel'mi bolestivé. Bolesť sa objaví aj vtedy, ak sa natiahne sval obal'ujúci okosticu posledného krčného stavca. Bolesť vyvolá dlhé sedenie pri práci, šoférovanie. Aj psychické napätie a skl'účenosť spôsobuje tuhnutie šije.

Ako reaguje telo na bolesť?

Svaly tuhnú, obmedzí sa pohyb šije, ale aj hlavy. Niekedy sa vytvorí "hrb" spôsobený napuchnutím tkaniva okolo posled­ného krčného stavca. Vyskytujú sa aj opuchy rúk, pocit stu­hnutia a mravčenia.

Bolesti v pleciach a ramenách podmienené krčnou chrbticou

Ak sa na krčnej chrbtici vyklenie platnička, tlačí predovšetkým na nervy dôležité pre šiju, plece a rameno. Pritom nás nemusí napadnúť, že bolesť vychádza z krčnej chrbtice, lebo vystreľuje často až do ruky. Nervy vychádzajúce z miechy a jej vegetatívne vlákna sú dôležité na prekrvenie, výživu a vy­lučovanie potu horných končatín. Preto ruka niekedy napuch­ne, dlaň zvlhne a osinie. Pri týchto ťažkostiach sú šijové svaly zväčša tvrdé, napnuté a veľmi bolestivé. Tlak spôsobuje bolesť aj na oboch hrboloch záhlavia, ktoré sa dajú na obidvoch stranách dobre nahmatať vo vzdialenosti troch-štyroch prstov za ušami na dolnom okra­ji hlavy. Túto bolesť pociťujú zväčša mladiství a môže vznikať aj následkom úrazu.

Často sú bolesti pleca a ramena - takisto ako niektoré formy bolesti hlavy následkom hypermobilnej krčnej chrbti­ce, čo môžu spôsobiť ochabnuté väzy. Niekedy slabosť väzov je dôsledkom priveľmi intenzívnych cvikov krčnej chrbtice (napríklad rotácie hlavou alebo cvikov, keď hlavu maximálne tlačíte na šiju, čím vzniká zvýšené opotrebovanie platničky).

Blokády stavcov môžu vzniknúť, ak sa organizmus snaží upraviť touto cestou nestabilnú chrbticu.

Možnosti liečby

Automasáž pri b...

Základné pravidlá

  • Platia všetky rady, spomínané pri bolestiach hlavy podmie­nených krčnou chrbticou. Pri týchto ťažkostiach pôvod bolesti je rovnaký, len miesto poruchy krčnej chrbtice je iné. Rameno a plece vás bolí, keď sú porušené spodné krčné stavce pri prechode do hrudnej chrbtice. Ak sú porušené horné krčné stavce, trpí väčšmi hlava.

Čo môžete urobiť sami

  • Masírujte bolestivé úpony svalov na záhlaví ľadom . Môžete sa masírovať aj sami. Položte ruku s vystretými prsta­mi na záhlavie tak, akoby ste ho chceli oblapiť. Palce dočahujú okraj hlavy. Ak hlavu trochu predkloníte, nahmatáte body svalu vychádzajúceho zo šije a krku. Palcom ich masírujte naprieč svalovým priebehom.
  • Ustavične naťahujte plecné svaly . Kontrolujte držanie hlavy čo najčastejšie v zrkadle a na­pravte ho.
  • Šiju a plecia si môžete masírovať aj sami, keď si sadnete na stoličku a postihnuté rameno opriete pohodlne o operadlo. Šijové a plecné svaly sa uvoľnia a druhou rukou ich masírujte. Nahmatajte uzliny a vlákna svalstva a silne ich masírujte Obr.: Automasáž:: pri bolestiach hlavy. Kýrm začnete s masážou
  • Silný prúd teplej vody nasmerujte na bolestivé body na pleciach a šiji, takže ich sprchovanim masírujete.
  • V bazénoch bývajú diery, kade vteká do bazéna voda. Staňte si pred ne.
  • Sauna všeobecne pôsobí uvoľňujúco
  • Autogénny tréning
  • Liečebnou gymnastikou. Nápravou držania od panvy po hlavu. Naťahovaním kŕčnej chrbtice, aby sa mobilizovali zablo­kované stavce. Naťahovaním svalstva - aktívnym i pasívnym. Posilňovaním ochabnutého svalstva. Vyvinutý ťah ramenného kÍbu rozťahuje kÍbové puzdro. Ak je rameno často stuhnuté a málo sa pohybuje, uvoľní sa masážou kombinovanou so strečingom a izometrickým naťahovanim svalov. Posilňovaním svalov na pleci, ramene a šiji. Bahennými a rašelinovými zábal­mi. Manuálnou terapiou na uvoľnenie funkčných blokov krčnej chrbtice. Potom stabilizovanim chrbtice liečebnou gymnasti­kou. Na mimoriadne bolestivé body možno použiť špeciálnu masáž olejovú s bylinkami.

Upozornenie: Plávať prsia bolesti ešte zväčšuje. Radšej plávajte znak alebo kraul. Pri šoférovaní si upravte výšku sedadla. Sedadlá by mali byi rovné

Fukčná bolesť pliec a ramien

Funkčná bolesť vychádzajúca z pliec a ramien je osobitnou formou bolesti. Vyvolá-vajú ju poruchy v oblasti posledných stavcov krčnej chrbtice a horných stavcov hrudnej chrbtice. V popredi je svalstvo pletenca a svaly ramena, ktoré sa ťahajú od chrbta. Bolesť je podobná ako pri tenisovom lakti - po­dráždi sa okostica ramennej kosti, predovšetkým na prednej strane klbovej hlavice. Tu sú na dobre hmatných zahroteniach odstupy rozličných šliach svalov ramenného pletenca, ktoré - ak sú napäté - sa bolestivo podráždia. To sa stáva vtedy. keď sa rameno pohybuje dopredu, napríklad keď si chcete obliecť sako, zastrčiť košeľu do nohavíc, zatiahnuť zips vzadu na sukni alebo si zaviazať zásteru.

Bolesť, ktorá vzniká pri tomto pohybe ramena, sa stupňuje natoľko, že telo tento pohyb jednoducho neurobí. Ak toto reflexné obmedzovanie pohybu trvá dlhšie, puzdro ramenného kÍbu sa zvraští, čo vedie k mechanickému obmedzeniu hybnos­ti. V tom prípade si diagnózu určíte aj sami pri pohľade do zrkadla: Postihnuté plece je oveľa tenšie ako zdravé. Ležať na postihnutom pleci je čoraz bolestivejšie a napokon nemožné. Pri priaznivej šej polohe za istých okolností môžeme na pleci ležať bez bolesti.

Aj tieto bolesti odstraňujeme tak, že si najprv všímame chrbát, lebo kým sa svalom nevráti ich fyziologická schopnosť natiahnuť sa a nie sú schopné napnúť sa aj v pokoji, dráždenie neustupuje a následná bolesť nepovolí.

Možnosť liečby

Základné pravidlá

  • Spite tak, že odľahčítepostihnuté miesto. Pri polohe na chrbte podoprite vankúšom plece i rameno, aby ste ich netlači­lí, lebo si ich podráždi te. V polohe na boku podlo-žíme si pod hlavu a krk pevný vankúš, aby sa na plece nevyvíjal tlak. V polohe na bruchu neklásť ruky nad hlavu, lebo tým sa bolesť zväčšuje .

Ako si pomôcť

  • Hornú končatinu si podložíme aj v sede, odľahčíme pleciam.
  • Na bolestivé miesta prikladajte ľadové obklady, a to na oblasť pleca asi na desať minút, potom plece trocha masírujte a znova priložte obklady
  • Ak sa vám žiada teplo, použite mokrý a teplý obklad (rašelinový zábal, elektrický vankúš, teplý prúd vody) na šiju a na lopatky. Tieto obklady neprikladajte na bolestivé body na pleciach.
  • Automasáž postihnutého svalstva a plecného pletenca. Hornú končatinu položte na operadlo, tak sa svalstvo uvoľní, a druhou rukou masírujte boľavé miesto.
  • Na bolestivé miesta vmasírujte oleje a masti, ktoré podpo­rujú prekrvovanie.
  • Liečebnou gymnastikou. Nápravou držania celého tela, čím sa odľahčí pletenec hornej končatiny. Uvoľnením svalov na šiji a svalu na konci ramenného svalu. Natiahnutím ramenného kÍbu. Mobilizovaním lopatiek. Aktívnymi cvikmi na zväčšenie pohybového rozsahu ramenného kÍbu.
  • Akupresúrnou masážou
  • Elektroakupunktúrou, pričom sa ošetrujú rozličné body na lopatkách
  • Neuralterapiou, predovšetkým segmentovou terapiou
  • Skúste ľad. Ľad má výhodu nulových vedľajších účinkov. Pôsobí proti zápalu. Balíček zmrazených potravín, mraziacu vložku alebo ľad zabalte do obrúsku či uteráku a priložte na bolestivé miesto najviac na 15 až 20 minút, nie na dlhšiu dobu. Po hodine je možné opakovať
  • Keď je bolesť v ramene prestanete ho používať, ale keď ho nebudete zaťažovať, potom vám stuhne, že už ho nebudete môcť používať. Ako to riešíť. Keď bolesť trochu poľaví, je nutné skúsiť opatrné rozcvičovanie, len po hranicu bolesti. Napríklad : začíname od pripaženia. Predpažiť až nad hlavu - pokiaľ neucítite bolesť a vrátiť do východzej polohy. Upažiť rovnakým spôsobom, spustiť. Nechať pažu pritisnutú k telu, ohnúť v lakti a predlaktie vytrčiť do predpaženia. Predlaktie stočiť, až sa ruka dotkne krajiny žalúdku, a vrátiť. Opakovať s väčšou rotáciou hornej časti paže v ramennom kĺbe. Každý cvik opakovať desať krát jeden až dvakrát denne, nie proti bolesti.

Upozornenie : Tenis, športy, pri ktorých sa niečím hádže, aj golf zosilňujú bolesti. Všetky činnosti spojené s ťahom ramena dopredu a tlakom zvyšujú dráždivosť. Nesnažte sa o pohyb proti bolesti. Keď rameno bolí, pohyb, ktorý bolesť vyvoláva, je zhoršujúci stav. K lekárovi zájdite vždy, keď problémy trvajú dlhšie ako 7 až 10 dní a domáce prostriedky nepomáhajú, radí ortopédka . Pokiaľ máte rameno znehybnené po páde alebo autohavárii, je lepšie sa ošetriť hneď. mohlo by sa jednať o zlomeninu.

Fytoterapia

  • Kostihojová tinktúra: umytý koreň Kostihoja lekárskeho nadrobno narežeme a ukladáme do nádobky s liehom (alebo v alkohole). Nádobu naplniť tak, aby droga bola roztokom trochu prikrytá a pridáme na každý 1 dcl obsahu 2 kávové lyžičky arnikovej tinktúry. Občasne premiešaťa asi za 14 dní môžeme používať na potieranie a masírovanie boľavých miest ramenných kĺbov. Tvorí kolagén pri vysíchaní kĺbov.
  • Kostihojový olej: rovnako posekaný koreň Kostihoja lekárskeho dáme do flašky s olivovým olejom Virgin extra (panennský olej). Necháme 14 dní v oleji na chladnom mieste. Pri masáži mierne olej zahrejeme len na teplotu tela a masírujeme postihnute miesta v okoli ramenných kĺbov.
  • Zábaly: zbierame listy Podbeľa liečivého, najlepšie keď kvet odkvitne a zväčšia sa listy. Tie povalkáme valčekom, buď sparíme horkou vodou, alebo najlepšie ohriatym olivovým olejom max. na teplotu tela. Prikladáme tmavšou hornou stranou na boľavé kĺby, artrózu

Masáž a akupresúra

Najprv masírujeme pozdĺž línie šije smerom k ušiam a pritom akupresúrne pôsobíme na body
VU10 – majstrovský bod pre neurovegetatívne poruchy ako migrény, bolesti hlavy v tylu)
VF20 – majstrovský bod na liečenie neurovegetatívnych porúch (bolesti hlavy, migény), funkčný bod na krčný syptatikus. Bod na všetky ochorenia tváre (nosa, očí, uší)
TM16 –majstrovský bod pre hypofýzu. Pri bolestaich hlavy (migrénach) Na tento bod nesmieme príliš silno tlačiť, môže dojisť k zamdleniu. Neprevádzať v tehotenstve.

Tieto body sú najdôležitejšie. Potom 10x jemne masírujeme šiju pozdĺž začiatku vlasového porastu až po ramena. Potom masírujeme lopatku a pozdĺž lopatky. Môže sa doplniť podla typu bolesti hlavne kĺbov špeciálnymi pohybmi ramenného kĺbu podľa čínskej medicíny.

Pri pretrvavájucich bolestiach tohoto typu

Pokračujeme masážou v smere meridiánu HRUBÉHO ČREVA a robíme akupresúru na ich hlavné aktívne body pre tieto bolesti:
IC4 - bolesti ramien
IC10 - bolesti ramena a paže, Paralýza horných končatín
IC11 - bolesti kĺbov horných končatín. Paralýza horných končatín
IC14 - bolesti ramena a paže. Ochrnutie horných končatín
IC15 - artritída ramenného kĺbu, presilenie ramenného kĺbu, ochrnutie

Potom prejsť na masáž meridiánu TENKÉHO ĆREVA a akupresúra na jeho aktívne body na tieto problémy:
IT9 - bolesti ramien
IT10 - bolesti ramien a paží, paralýza horných končatín, čiastočné ochrnutie
IT11 - bolesti kĺbov horných končatín, paralýza, bolesti ramien a paže, tlak v hrudi
IT14 - bolesti ramien a paží, ochrnutie horných končatín
IT15 -artritída ramenného kĺbu, narazenie ramenného kĺbu.

Rýchla pomoc po...
Rýchla pomoc po...
Rýchla pomoc po...
Rýchla pomoc po...